torsdag 14 oktober 2010

Fler julkort och "elaka" stansar

Hej på er!
Idag skiner solen och det är väldigt vackert ute med alla höstens färger. Dom kan man verkligen njuta av. Men det är kallt på morgonen. Det var vitt på marken av frost i morse med.

Jag har gjort lite fler julkort.





På insidan av kortet har jag använt Spellbinders Fleur De Lis. En väldigt vacker stans, som funkade bra en 4-5 gånger. Nu är den helt hopplös. Den släpper inte pappret. Jag har försökt råda bot på detta med att gno in den i stearin. Det hjälper något. Men dom flesta går ändå sönder, när man ska ta bort pappret ur stansen. Rekommenderar verkligen inte denna stans. Är det någon som har något förslag på vad man kan göra, för att den ska funka?



På detta kort har jag använt Magnolias dies Tilda Doily.Den stora runda. Även det en supersnygg stans. Men det är bara en halv cirkel och jättesvårt att få till en hel rundel så att mönstret passar. Det går inte heller att stansa ut på samma sida av pappret. Så det är enfärgat som gäller med den.
Efter att ha förstört 100 papper, lite överdrivet kanske,ha,ha. Så har jag lyckats med att få till en rundel. Det gäller att ha tålamod, om man ska få till något med den stansen.
Jag hittade en beskrivning till den på en utlänsk sida. Jag lät Google översätta texten. Så här står det

Jag markerade på baksidan av dö med ett sharpie så jag visste var mönstret.
Papper är 6 "x 5 1 / 2".
Lägg ned dör så mitt kanterna är helt raka. Jag använde en liten
tejp för att hålla den på plats. Tejp på ytterkanten.
Jag använde en Big Shot och inte behövde ett shims. Kör igenom maskinen.
Vänd papperet. Se den lilla mönsterdelarna tas bort.
Du kommer nu att använda de små små hål på baksidan av dör
(Hjälp Ta bort papperet) som riktlinje. Håll dör och papper upp till
ljuset. På långsidan matcha övre hålet till öppningen på
bit redan cut. Den horisontella lång oval bit kommer faktiskt skuren i
samma horisontella som du redan har klippa, tejp på plats. Om du
titta på det du kommer att se den är kortare än resten.
Nu manövrera kortsidan och höll upp mot ljuset och kö
det mittersta hålet med den på de redan cut del. Du bör se
ljus genom den. Tape på plats.
Kör igenom Big Shot. Det ska ligga perfekt.
Du har en del som skurits från den ena sidan och den andra sidan minskar från
motsatt sida så att du har lite av en grov kant. Kör din Scor-Tool
över den ojämna sida och det kommer att jämna det perfekt. Det är nu mycket hårt
att se att sidorna är mycket annorlunda, inte märks alls.

Detta kan alla verkar lite krångel men när du väl har gjort det ett par
gånger så vet du exakt var du vill placera dö för det andra skär.
Det är en vacker stansas och värt den extra bry!
Skratta ni, det gjorde jag!
Ha en god fortsättning på veckan. Ha det bra och sköt om er.


Maria....Du är en pärla. Jag har sånt hemma och var tvungen att testa. Det funkade! Tack snälla för hjälpen.

17 kommentarer:

Hanna sa...

Helt underbara julkort Lena! Visst är det irriterande när diesen inte stansar ordentlige eller inte släpper pappret :S
Ha det gott i höstkylan!
Kram

frubards pysselkök sa...

Vilka vackara kort du gjort! Underbara dies också. Om dom inte skulle dj....s så mycket... Har inga själv, men hört av andra att dom kan trilskas...

Översättningarna från de utländska sidorna kan ge en många glada skratt. Nästan så att man rätar ut rynkorna...

Ha en skön dag, och var rädd om dej...

Kramar // Kikki

Annelie sa...

Fina kort som vanligt, nallekortet är ju helt bedårande!!
När mina stansar krånglar på så sätt att de inte stansar ut ordentligt, så brukar jag lägga ett eller två ark tillskurna cardstock allra överst på plattorna. Vissa stansar behöver lite tjockare press, man får prova sig fram.
Detta har jag dock inte behövt göra med några spellbinders men med flera andra stansar, borde funka likadant i vilket fall...
Nu har jag cuttlebug, kanske inte funkar lika med andra maskiner?
Hoppas du får ordning på det, det är ju en jättefin stans annars!
Kram Annelie

Lena B E sa...

Jösses Matilda vilken rolig översättning! Ha ha, jag skrattar så tårarna rinner. ha ha :-D
Tack vännen både för skrattstunden och för varningen, då vet man vilka man ska undvika att köpa då.
Oj oj oj, vilka underbara julkort du gjort igen, helt fantastiskt fina!! :) Jag fullkommligt älskar det översta kortet! :)
Ha det så bra.
Kramar från Lena

Petra sa...

Underbara kort båda två. Jag har Magnoliadiesen som du har och, ja vad säger man. Jag tyckte det blev lite hackigt precis vid övergången, där man vänder diesen. Har gjort ett kort och gjorde en liten blombård precis där, kanske är det du har gjort också. Men pilligt är det, håller verkligen med.
Kram
Petra

bili sa...

Ja, jag skrattar :)) har varit utsatt flera ggr för den konstiga översättningen google har. MEN dina kort är superfina och de stansade pappren oxå. Jättefina stansmönster.

Lisan sa...

Jätte fina kort du bjuder på!
Jag har hunnit med lite grattis kort som skall skickas snart + ett som gick iväg idag. Skall lägga ut dom sen ihop med Pernols virkat tävling. Får bara inte rätt på bloggen o kan få in bilder. Ville j´kika in och säga hej o önska trevlig helg. Kramis från Lisan

Maria sa...

Vad jag förstår så har du problem med att pappret inte släpper fån de små håligheter som fins på spellbindern.
Till QK så brukar det vara en tunn ejection foam som är som ett litet skummgummi som mirakulöst "trycker" ut pappret efter stansningen. Den här ejection fins till revadiesen oxå, (tänker storleksmässigt nu då de är större än dom metallplattor som passar i tången) och dom fins att köpa lösa, både dom små och stora.
Kollade runt lite och hittade ejection foam på pappersbiten. Hon har 20 st 4x4 för 79 kr.
Lycka till 8-)

Annelie sa...

Ajdå, då missuppfattade jag dig...
Jag skulle reklamera dem, det är såpass dyra produkter, sådär ska det ju inte vara!
Kram!

Gertrud sa...

Söta julkort, jag gillar nallen med tomteluva. Sk-t med saker som inte fungerar, jag vet vilket trixande du har med dem. Lämna tillbaka dem, sånt bara höjer blodtrycket.Men jag tycker att du fått till dem bra på dina kort. Kram Gertrud

lk46 sa...

Hej vännen. Så snygga kort du skapat! Och så tråkigt när det man indhandlar inte fungerar. Jag har em MS stans som inte heller släpper pappret, blir så j.... f......
Ha en härlig helg min vän!
Kram lene

Veronica sa...

jag kan bara säga Ååååå så fint.

Cattis sa...

Hihi ja du den översättningen var riktigt rolig :)
Jättefina julkort du bjuder på idag.
Det översta var riktigt fint gillade det verkligen, nallen på det andra kortet var bara såå söt..
Trevlig helg / Kram kram

sussies sa...

Jättesöta julkort du gjort! Gillar dem bägge mycket! Har inte själv dom diesen (men skulle gärna vilja ha dem då de är så vackra) men har provat med att lägga CS emellan och även att stansa några ggr. med aluminiumfolie då dien varit slö.
Hoppas att problemet löser sig då du har så vackra dies och då vill man ju väldigt gärna att de ska funka.
Lycka till med dem!
Kramisar från Susanne

Britt-Inger sa...

Tack snälla för dina värmande ord :) uppskattas verkligen :) Så mycke snyggt du gjort med alla olika modeller av vikningar, otroligt vackra kort. Jag tycker inte jag hinner skapa så mycke nu för tiden, vet inte varför..preoritering kanske;)
Ja, då har man fått skratta lite och innan klockan slagit sju också, det är inte illa ;);) Detta blir nog en bra dag.
Ang. "Spellen" såg jag på en film snutt att man kan vrida den ett halvt varv och kör en gång till. Men det kanske du provat redan under alla dina körningar ;) Fungerar ganska bra för mej. Sen en tunn nål som dras försiktigt mellan papper och Spellen...
Ja ja, vissa dagar kan man ju få några extra gråa strån, för den är mycke svårare än dom övriga.
Ha nu en skön helg och mycke pyssel.
Kram,BI

Lilla Pyssel Inger sa...

Vad ska man säga annat en att ditt kort är super snyggt, valarbetat, vackert och jag gillar det massor:) Underbara papper och detaljer som du har fått med också:) DU ÄR JÄTTEDUKTIG:):):)
Jättejobbigt med saker man betalar dyra pengar för och så funkar det inte! Har tyvärr upplevd det själv ett par gånger och det är inte kul!!!
Önskar dig en riktig trevlig fredag och helg, kramar i massor från Inger vännen:)

Riet sa...

So wonderful cards Lena,I love the images and your papers.

Hugs Riet.x